søndag 26. november 2017

Glutenfrie eplemuffins/eplepai


Det er lite aktivitet på bloggen for tiden. Lite energi gjør at det går i gamle oppskrifter fremfor eksperimentering med nye. I høst kjøpte jeg meg hus, og i hagen har jeg to aroma epletrær. Høstens epler ble nok lagret litt for varmt, og jeg fikk det plutselig travelt med å få lage noe av dem før de måtte kastes. Etter mange søk på google, endte jeg opp med min egen miks av diverse oppskrifter. Saftige, smakfulle eplemuffins eller eplepai. Nå er fryseren full :)

Ingredienser til en pai eller 8-10 muffins:

6 middels store syrlige epler
1 dl lettkokte havregryn
1 dl potetmel
1 dl solsikkekjerner
1 ts bakepulver
1 ts kanel
1 ts vaniljeekstrakt
1 dl erythritol (sukrin) eller 1/2 dl kokosnektar
1 dl rapsolje

Fremgangsmåte:

Skrell og riv eplene i foodprocessor eller for hånd. Rør først sammen resten av ingrediensene i en bolle og elt deretter inn eplene. Ha massen i en liten paiform eller muffinsformer og stek på 200 grader til overflaten begynner å bli brun. Jeg endte med sistnevnte, da disse kun tok 20 minutter å steke, og det er greiere å fryse muffinser enn en hel kake for å ta med i selskap. Bruker du paiform tar det 50-60 minutter.
Note to self: Bruk små muffinsformer neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...